«Ιστορία Γάμου» στην οθόνη του Cine Δράση

Με την «Ιστορία Γάμου» του Νόα Μπάουμπακ ένα ζωντανό, ειλικρινές  και συναισθηματικά αφοπλιστικό οικογενειακό δράμα συνεχίζει τις ζωντανές προβολές του το Cine Δράση.

Η ταινία θα προβληθεί την Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου στις 21.00  στο Β’ Γυμνάσιο Βριλησσίων (Ταϋγέτου και Ξάνθης)  αν και αρχικά είχε προγραμματιστεί να προβληθεί την περασμένη Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου,  ημέρα θανάτου του Μίκη Θεοδωράκη. Ως ελάχιστη τιμή στο μεγάλο εκλιπόντα,  η Κινηματογραφική Λέσχη Βριλησσίων επέδειξε γρήγορα αντανακλαστικά και άλλαξε  το πρόγραμμά της  προβάλλοντας το φιλμ  «Ζ» του Κώστα Γαβρά του οποίου την μουσική είχε γράψει ο εμβληματικός μουσικοσυνθέτης.

 Ο κινηματογράφος ασχολείται συχνά με το ζήτημα της διάλυσης της οικογένειας, τον πόνο και τη συντριβή που συνοδεύουν το τέλος του έρωτα, το αίσθημα ήττας και απώλειας που συνοδεύουν κάθε διαζύγιο. Το θέμα του χωρισμού  παραμένει πάντα ζωντανό, επίκαιρο και ενδιαφέρον, κυρίως επειδή πρόκειται για  διαδικασία ψυχικά  επώδυνη που αποκαλύπτει τις πιο κρυφές πτυχές της προσωπικότητας όλων των εμπλεκομένων. Αλλά η «Ιστορία Γάμου» είναι κάτι πιο ζωντανό, ειλικρινές  και έντονο από όσα κινηματογραφικά διαζύγια έχουμε δει, ένα συναισθηματικά αφοπλιστικό οικογενειακό δράμα αψεγάδιαστο, στην κάθε του κινηματογραφική πτυχή. Εξαιρετικό σενάριο,  σωστός σκηνοθετικός ρυθμός, ερμηνείες, διάλογοι, μοντάζ όλα σε αρμονική σχέση έμπνευσης και εκτέλεσης.

Η υπόθεση της ταινίας

Στην εισαγωγή της ταινίας, μια αυτοσχεδιαστική κάμερα καταγράφει στιγμές της καθημερινότητάς του  Τσάρλι και της Νικόλ, ενός ζευγαριού τριαντάρηδων καλλιτεχνών. Εκείνοι περιγράφουν τι αγαπούν ο ένας στον άλλο. Και δεν είναι λίγα. Αλλά είναι όλα απατηλά, καθώς  αυτό που βλέπουμε δεν είναι παρά μια άσκηση που ένας σύμβουλος γάμου έχει αναθέσει στο ζευγάρι. Γιατί η κατάρρευση του γάμου τους είναι γεγονός, ο Τσάρλι και η Νικόλ έχουν αποφασίσει μετά από δέκα χρόνια  κοινής ζωής να ακολουθήσουν χωριστούς δρόμους. Εκείνος είναι αυτοδημιούργητος θεατρικός σκηνοθέτης. Εκείνη είναι ηθοποιός και κορυφαία του θιάσου του. Για χάρη του άφησε πίσω στο Χόλυγουντ, μια αμφίβολης ποιότητας καριέρα πρωταγωνίστριας ανάλαφρων νεανικών κομεντί και αφοσιώθηκε στις πειραματικές παραστάσεις του συζύγου της. Εκείνος βρήκε στο πρόσωπό της τη μούσα του. Πιστεύει ότι την ανέδειξε στον ποιοτικό θεατρικό κόσμο της Νέας Υόρκης, στην πραγματικότητα την  εξέλιξε στο σανίδι και μαζί καπέλωσε την καριέρα της αναλαμβάνοντας  μόνιμος σκηνοθέτης της. Την κρίση έφερε πιο κοντά η  πρόταση για μια τηλεοπτική παραγωγή στο μακρινό Λος Άντζελες που η Νικόλ δέχεται.

Είναι δυο άνθρωποι που κάποτε αγαπήθηκαν πολύ, αλλά τώρα φέρονται σαν εχθροί.  Αυτή που κάποτε θεωρούσε τον Τσάρλι ως εξαιρετικά ταλαντούχο και δημιουργικό, τώρα τον περιγράφει ως εγωκεντρικό και ανταγωνιστικό,  θεωρεί ότι θυσίασε μεγάλο μέρος της  ζωής της για να αφοσιωθεί στο εγωκεντρικό όραμά του και θέλει πλέον να κυνηγήσει τα δικά της οράματα. Αυτός που  έβρισκε τη Νικόλ δοτική, αφοσιωμένη, που ακούει υπομονετικά ακόμα και τα πιο ντροπιαστικά πράγματα, τώρα πιστεύει ότι είναι ανοικοκύρευτη, μεροληπτική υπέρ των συγγενών της και την κατηγορεί ότι πρώτη  έπαψε να τον αγαπάει και με τη στάση της τον οδήγησε στη μοιχεία. Αλλά κάπου στη μέση υπάρχει  ένα παιδί που πρέπει να μεγαλώσει σε ένα σπιτικό με μητέρα και πατέρα, οικογένεια,  συγγενείς, φίλους. Και οι δύο θα συμφωνήσουν  ότι η καλύτερη λύση είναι το διαζύγιο κοινή συναινέσει, μια διαδικασία φιλική χωρίς δράματα και διαμάχες στις δικαστικές αίθουσες για να προφυλάξουν το γιο τους από έναν ψυχοφθόρο χωρισμό. Οι καλές προθέσεις τους τελικά αντικαθίστανται από μια ολομέτωπη σύγκρουση, η οποία αποδεικνύεται ακόμη πιο οδυνηρή από τον ίδιο το χωρισμό, από τη στιγμή που ακολουθούν την απαιτούμενη νομική διαδικασία. Γιατί, καθώς η σχέση τους φιλτράρεται από τους δικηγόρους τους, που έχουν τις δικές τους εμπειρίες ζωής και φιλοδοξίες  να υπηρετήσουν, η εξέλιξη γίνεται ασφυκτικά αγχωτική και κωμικοτραγική και οι ήρωες μας βγάζουν τον χειρότερο εαυτό τους.

Ο σκηνοθέτης

«Πάντοτε έβλεπα τη ζωή σαν υλικό για μια ταινία», είχε πει κάποτε ο Νόα Μπάουμπακ. Και εδώ σκηνοθετεί την καλύτερη ταινία της καριέρας του, βασισμένη σε δικό του σενάριο. Ανατέμνει τη διάλυση του γάμου, εστιάζοντας  στα πρόσωπα των ηρώων του. Καταγράφει  όλο το φάσμα των αντικρουόμενων συναισθημάτων τους, παρακολουθεί τις κινήσεις τους και τη γλώσσα του σώματός τους, όταν είναι χώρια και μαζί, παρατηρεί τη συμπεριφορά τους και τις αλλαγές της σε ιδιωτικούς και δημόσιους χώρους και, κυρίως, τους απογυμνώνει μέσα από άμεσους, όμορφους διαλόγους, σπάνιας για το αμερικανικό σινεμά οξυδέρκειας. Σκιαγραφεί τις διαφορές στη νοοτροπία μεταξύ της ανατολικής και της δυτικής ακτής των ΗΠΑ και περιγράφει το ανταγωνιστικό δικαιικό σύστημα, τη δαπανηρή, ψυχικά και οικονομικά, διαδικασία της έκδοσης ενός αρχικά συναινετικού διαζυγίου, που με ευθύνη των δικηγόρων που απομυζούν χρήματα από τους πελάτες τους, μετατρέπεται σε μια άνευ λόγου αντιδικία. Ισορροπώντας δεξιοτεχνικά ανάμεσα στο γέλιο και το δάκρυ, την οργή και την πίκρα, κόβει την ανάσα του θεατή. Δίνει την ευκαιρία στους δύο πρωταγωνιστές να δώσουν ίσως τις καλύτερες ερμηνείες τους. Τόσο η Σκάρλετ Τζοχάνσον, με κοντό μαλλί και άβαφη στη μεγαλύτερη διάρκεια, γήινη, προσιτή και ανθρώπινη, όσο και ο Άνταμ Ντράιβερ  με την εύθραυστη αρρενωπότητα του υποδύονται ιδανικά δύο χαρακτήρες ζωντανούς και ανθρώπινους, αντιφατικούς, ανασφαλείς και μετέωρους, σε μια άβολη φάση της ζωής τους, όπου πρέπει, αφενός, να επαναπροσδιορίσουν τις χωριστές πορείες τους και αφετέρου να θέσουν σε νέες βάσεις τη σχέση τους, αφού πάντα θα υπάρχει ένα παιδί να τους ενώνει.  Αλλά είναι  η Λόρα Ντερν στον ρόλο της δικηγόρου της Νικόλ που εκτελεί χρέη ψυχολόγου και για τους δύο χωρισμένους, ενώ ο λόγος της για την άμεμπτη συμπεριφορά που αξιώνει από τη γυναίκα η δικαιοσύνη κατά τη διαδικασία έκδοσης ενός διαζυγίου είναι κάτι που δύσκολα θα ξεχάσουν οι θεατές γυναικείου φύλλου

ΗΠΑ, Κοινωνική, 2019. Διάρκεια:136’. Σκηνοθεσία- Σενάριο: Noah Baumbach. Πρωταγωνιστούν: Merritt Wever, Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern, Wallace Shawn, Ray Liotta, Alan Alda, Julie Hagerty, Mary Hollis Inboden, Mark O’Brien